Viviannalustermans.reismee.nl

Van pyamaparty's tot stierentempels

Van koeien tot vleermuizen en van honden tot ratten. Die dieren kom je hier op de gekste plekken tegen. Een bos vol met vleermuizen waar je het liefst zo snel mogelijk onderdoor rent voordat zo'n beest op je kop poept. Straten vol met versierde, loslopende koeien die alle rommel staan op te vreten en dode ratten die waarschijnlijk worden opgevreten door de tamme loslopende zwerfhonden.

Gisteren heb ik helaas geen kans gehad om een verhaal op de site te zetten. We hadden zo ongeveer de hele dag geen internet. We zijn gisteren met een riksja naar Bangalore Palace geweest. De foto's zijn al te zien. Binnen mochten we helaas geen foto's maken. Jullie moeten het je voorstellen als een geweldig mooi Engels paleis, maar dan helemaal onderkomen. De duiven vliegen en poepen overal en alles is kapot, versleten en niet meer in werking. Heel erg zonde, maar je kunt je er toch nog wel een beeld van vormen. Een riksja chauffeur bracht ons er in 3 kwartier heen (geloof me, dan ben je zo ongeveer misselijk van die riksjarit door de straten van Bangalore en je voelt je een bijna-zelfmoord-pleger met al dat verkeer). Die meneer wachtte ons nog op, zodat hij ons ook weer terug naar het hotel kon brengen. Die heeft daar dus een uur staan wachten. En dat allemaal voor de prijs van 3 euro pp.

Vandaag zijn we om half 7 (vroeg!) opgestaan. We haddenhet gevoeldat we naar een pyamaparty moesten, zo zagen we er in ieder geval wel uit.Sai kwam ons ophalen en zou ons meenemen naar Cubbon park. Dat is een van de grootste parken hier in Bangalore. Als eerst gingen we met de auto van Sai naar het Freedompark. Dat was vroeger een gevangenis voor zware criminelen. Die werden daar ook opgehangen. De doodstraf bestaat in India trouwens nog gewoon. Sai: 'als jullie nog iemand willen ophangen, kan dat hier. Dan ben je op de goede plek en kun je strafloos naar huis!' Dankjewel voor die informatie, Sai. We reden langs een gebouw dat voor Indiase begrippen een 'Intelligent Building' is. Een gebouw waar het licht automatisch aangaat als je langs komt lopen. (Een beetje zoals die lamp van Harrie op de oprit!) Ondertussen kwam de zon langzaam op. Het was (toen nog) lekker koel. Bij het Freedompark stond een meute mensen die een protestmarch gingen lopen vóór yoga. Om het te promoten dus. Wij zijn met Sai een rondje door het Freedompark gelopen. Dat park heet zo, omdat het nu een plek is waar vrijheid heerst. Je mag er overal over praten en het is er schoon, maar de overblijfselen van de criminelengevangenis zijn nog goed te zien.

Daarna zijn we met Sai naar het Cubbon Park gelopen. Super mooi en heerlijk rustig even! Wat missen we dat geluidloze Nederland. Er staan heel veel oude bomen en gigantische bossen bamboe. We liepen richting St Mark's Cathedral. Een protestantse kerk waar we een mis konden volgen (aangezien die kerk helemaal open is). Heel India lijkt hier 's morgens te sporten en naar de kerk te gaan. Daarna ontbijten ze en daarna gaan ze verder luieren. Lay back!! Vooral niet haasten. Na de kerk zijn we weer terug naar het hotel gegaan om te ontbijten. Eindelijk, want we waren zo ongeveer uitgehongerd. Ik vroegSai nog waarom hij niet bij al z'n familie in Amerika woont. 'Why should I?' Nou,omdat je dan misschien bij jefamillie woont? 'No no, everyone is my family here!'.

Na een uurtje hotel zijn we weer (met een ander meisje en de Nederlandse jongen) in een riksja naar de Big Bull Templegegaan. We kwamen door een stuk Bangalore met krotjes en bizar veel koeien op straat. Bij die stierentempel moesten we de schoenen uit en door de duivenpoep lopen. Lekker! En we kregen er zo'n mooie rode poeder stip op ons voorhoofd. Ook leuk!Na die mooie tempel te hebben gezien, zaten we inhet park. In dat park hingen de bomen vol met vleermuizen.Het wasin ieder geval weer een hele ervaring.

Morgenvertrekken we richting Mysore voor de eerste dagen introweek. Ik denk niet dat ik dan veel verhalen kan schrijven. Geen internet?Weinig tijd? Het is in ieder geval gezellig met de groep hier. Zometeen die koffer maar eens herinpakken en morgen vertrekken. Onze eerste week zit er met een heel erg voldaan gevoel op! Wat hebben we al veel meegemaakt. Zowel de cultuur, maar zeker ook onze eigen persoonlijkheden die hier behoorlijk op de proef zijn gesteld. Het was me ook even een 'drop in the ocean'... Maar het gaat prima, mijn lichaam verteert nog alles en ik val nog af ook!

Ik vind het trouwens heel erg leuk dat er zoveel mensen reageren op mijn verhalen. Super dat jullie ons zo volgen. Tot de volgende x!

Oma en OPA

Ja hoor. Daar zijn we weer.
Leuk die verhalen van je. We hopen dat op de volgende plek wel weer internet zal zijn. Want we zullen je verhaaltjes (!!) wel missen. Leuk om dat allemaal te kunnen lezen en je gisteren zelf te hebben gesproken. Bedankt weer en tot hopelijk "Morgen ??)

Eva

Wat leuk om jullie ervaringen zo te kunnen volgen.
Ontzettend gaaf wat jullie daar allemaal zien en doen.
Geniet van jullie introweek en veel succes!
Groetjes, Eva

mama

Proficiat, dat je die eerste week zo goed overleefd hebt. Door er op uit geweest te zijn, al zoveel gezien en beleefd hebt. Heel erg zelfstandig hoor! Trouwens die foto met die vleermuizen vind ik wel erg apart, brrrrr!
heel veel plezier nu met de groep en geniet ervan dat je nu even niets hoeft te regelen. xxxx

Pappa

Wat een mooie foto's hebben jullie weer gemaakt, en wat een belevenissen weer, dank zij jullie Sai. Daar hebben jullie toch maar mooi mee geboft ! Prachtige gebouwen, Bengaluru is toch wel mooie stad lijkt me. En ja, dat die eerste week zo zou verlopen had je toch niet durven dromen. Natuurlijk zijn er wel eens verzuchtingen geweest, maar deze week zul je de rest van je leven niet meer vergeten ! Ook mooi te lezen hoe jullie die cultuurverschillen ontdekken en ervaren ! Wat een rijke (of arme ?) ervaring !
Geniet nu van de week met jullie groepsgenoten. Waarschijnlijk kunnen jullie al veel lezingen en bezoeken beter plaatsen door wat jullie (helemaal op eigen kracht) al hebben gezien. Het zal een hele andere week worden. En daarna .... het echte werk !
Veel plezier en goede reis verder. We horen of zien weer een keer !

Saskia

Zo te lezen en te zien hebben jullie die oceaan aan nieuwe indrukken en ervaringen meer dan goed doorstaan! Met harembroek, enkelbandje en yoga op de vroege ochtend lijk je al helemaal ingeburgerd. En dan laat je ons ook nog zo fijn meegenieten, heerlijk! Ik kijk al uit naar je volgende verhaal, en hoop dat je in de tussentijd geniet van de introductie. Liefs uit Amsterdam!