Viviannalustermans.reismee.nl

Van Medium naar Small

Het bijna ondenkbare wordt hier op verklaarbare wijze toch denkbaar. Al mijn broeken zijn inmiddels veel te groot en ook al mijn T-shirts mochten een maat kleiner. Het is ongelofelijk dat het in Nederland niet haalbaar is om ook maar één kilo af te vallen, terwijl dat in India wel lukt. Verklaarbaar is het (helaas) wel: geen snoepjes, koekjes of andere lekkere dingen tussendoor. Maar ook geen spaghetti, aardappelen, kaas, sausjes en andere calorieën bommetjes. En daarnaast: de campus is niet het kleinste wandelgebied. We lopen ons iedere dag helemaal suf in de warmte! Het is in India nu lente, maar de zomer komt er al heel gauw aan. We houden het nu op een graad of 35, maar dat zal zeker nog oplopen.

Morgen beginnen we aan onze tweede stageweek. We zijn hier inmiddels goed gewend en het ‘huisje' voelt wel als onze eigen plek. Voedsel krijgen/houden we binnen en we hebben afgelopen vrijdag natuurlijk weer flink inkopen gedaan in Bangalore. 12 liter water en 8 rollen wc-papier waren onder andere van groot belang. In Bangalore was het weer even lekker luxe bijkomen. We hebben geluncht bij MC Donalds. Eindelijk weer eens aardappelen! Weliswaar in friet-vorm, maar het was heerlijk. 's Avonds hebben we samen met de groep gegeten. Om 20:00 uur moesten we weer vertrekken, want de wachters hier hadden graag dat we om 21:00 uur terug op de campus waren. Dat mislukte een beetje. We arriveerden pas om 22:00 uur. Het was ontzettend druk in Bangalore en onderweg was er een vrachtwagen gekanteld, waardoor zo ongeveer de hele weg verspert was. Geweldig hoe dat werd aangepakt: het stuk weg werd afgezet met wat dikke stenen en het verkeer moest zich er maar een weg omheen zoeken. We hebben onderweg trouwens wel meer ongelukken zien gebeuren. Een motor die op de grond lag met de bestuurder ernaast. Gelukkig stond die meteen weer op en reed door. Voor ambulances met sirene wordt trouwens wel plek gemaakt, maar erg snel gaat dat niet. In het dorpje Mathagondapalli vonden ze het nodig om het asfalt los te trekken. Auto's, bussen, vrachtwagens en scooters werden geacht gewoon over de losgetrokken brokken asfalt heen te rijden. Rick, als je hier zou zijn zou je ze meteen gaan vertellen dat het anders moest!

Gisteren hebben we bezoek gehad van Bonnie; onze begeleidster vanuit YPO Nederland. Ze kwam samen met haar man even kijken hoe het hier met ons gaat, welke opdrachten we hebben en of we goed genoeg gehuisvest zijn. We hadden samen met haar, Navis (principal), Meru (Terre des Hommes) en Jeya (vice-principal) een gesprekje over ons functioneren. Bonnie stond te kijken van de grootte van onze opdracht en vertelde ons dat we meer voor elkaar krijgen in die 6 weken dan de leerkrachten hier in een heel jaar. Ze zij dat ze ook wel bewondering van de gezichten kon aflezen. Erg goed om eens te horen dat we goed bezig zijn. We hebben samen met Navis, Bonnie en haar man geluncht, lieten ons huisje nog even zien en brachten hen toen weer naar de uitgang. Leuk om even Nederlands bezoek te hebben gehad!

Daarna ben ik naar Meru toegegaan om te vragen of pappa en mamma een nachtje op de campus zouden mogen slapen als ze half maart komen. Meru vond het meteen goed. Super leuk! Als pappa en mamma hier zijn gaan we een paar dagen naar de oostkust (richting Chennai). We bezoeken daar waarschijnlijk de plaatsjes Mamallapuram en Kanchipuram. Pappa kan dan ook laten zien waar hij geslapen heeft. Ik heb er heel erg veel zin in!

Morgen eerst maar eens een nieuwe stageweek starten en weer uitkijken naar vrijdag: Bangalore. Ondanks dat het hier allemaal erg goed gaat en super sjiek is, mis ik Nederland wel heel erg. Ik ben nu al bijna een maand weg van huis en natuurlijk van Rick! Wat dat betreft is het af en toe toch wel even op de tanden bijten. Maar we komen er wel, nog 49 dagen te gaan!

Anoek

Ich bin trots op dich

Oma en Opa

Hallo meisjes. We hebben weer genoten an het reisverhaal van Vivianna. Geweldig wat jullie toch allemaal meemaken en dat zo goed kunnen verwoorden. Misschien kun je in Nederland een bedrijfje opzetten van weith watchers met als slogan : je staat paf, maar in Bagelore val je zeker af.
We kunhnen ons voorstellen dat je naar het bezoek van je vader en moeder uit ziet. Om weer eens plat te kalle !!
Hier hebben we de carnaval achter de rug en zijn ook bezig aan probewren af te vallen via de vastedagen. Misschien kun je met de gekleurde eieren wat over Pasen vertellen. En een les creativiteit en een les heemkunde (of heet dat niet zo ) Lieve meiden, groetjes en veel succes verder.

Raymond Nijsten

Hoi Vivianna.

Wij vinden het geweldig wat je doet en verheugen ons al op de verhalen o.a. over de enorme verschillen in India.
Op school ontvangen we deze week een internationaal gezelschap in het kader van een uitwisseling.
Onze klas is nu hard aan het werken voor de Entreetoets. Daarna wordt het wat rustiger.
Nog veel interessante ervaringen toegewenst vanuit Rothem en Bunde.

Irmgard en Raymond

Pappa

Hoi India,

We hebben onze koffers gesloten. Er zouden nog enkele kilo's bij kunnen, maar dan gaan ze zeker niet meer dicht. We hebben ALLES bij ons, zelfs toiletpapier !! En onderweg kunnen we schooltje spelen, met 50 geodriehoeken, potloden, schriften, kaartspelen, enz enz, en komen we niet van honger om met kilo's snoep, stroopwafels, sultana's enz enz.
We verheugen ons er enorm op jullie weer te zien. Tot donderdag !!

Liefs, Mamma en Pappa